Review - Met de nieuwe Outlander op vakantie
Een geweldig trekpaard!
Je krijgt als een van de eersten van de dealer Korsuize & van Wouwe het nieuwe model van de Mitsubishi Outlander PHEV uitgerold en je hebt vrij direct een vakantie van vijf weken naar Frankrijk uitstaan. Hoe ervaarde ik het nieuwe model als caravantrekker?
In ons geval maakten wij een rit vanuit de regio langs de kust van Frankrijk, naar de Vendée, aansluitend naar het Loiregebied en terug, uiteindelijk een dikke 3000 km rijden. Achter de auto hing een caravan met een beladen gewicht van circa 1400 kg en een lengte van een dikke 7 meter. In vergelijking met het vorige model Outlander wijzigde het trekgewicht van 1500- naar 1600 kg en de kogeldruk van 75 naar 80 kg.
Mijn ervaring is dat de auto veel stabieler, nog rustiger en veiliger rijdt. Heeft te maken met het zwaardere gewicht van de auto en een laag zwaartepunt. De caravan volgt perfect.
Mijn eigen voorkeur voor de snelheid is om gemiddeld rond de 90 km te rijden. Over verkeersdrempels dempt veel eerder het na-veren (vrijwel niet). Het vorige model trok voor mij al perfect, maar deze rijdt nog veiliger maar vooral heerlijker.
Klimmen en dalen gaat perfect. Het motormanagement blijkt dit goed te regelen. Ik laat mijn snelheid bij een lange en steile klim teruglopen naar hooguit 80 km om altijd niet te veel te vragen. Heel af- en toe, bij een behoorlijk lange klim wijzig ik mijn instelling naar ‘Power’ zodat de motor beter presteert en rustiger wordt.
Ook bij afdalen van een wat steilere helling, een duik in een tunnel presteert het model beter dan zijn voorganger. Heerlijk, wel je flippers aan je stuur gebruiken om op de motor af te remmen; het werkt zo gemakkelijk. Ook bij langs-zuigende vrachtwagens volgt de caravan stabieler.
De verplichte Europese toeters en bellen van de elektronica bij het nieuwe model?
De piepjes van snelheids-, rijstrooksignalering, etc. Ja heel even de eerste weken wennen. Maar elke keer kun je na het contact maken deze naar wens aanpassen. Daarnaast werken een behoorlijk aantal knoppen nog handmatig in plaats van dat deze -in vergelijking met andere automerken- ook uitsluitend via een elektronisch scherm zijn te bedienen. Een stukje gebruiksgemak wat veel meer rust geeft.
Mijn dealer gaf mij trouwens een perfecte uitleg van de elektronische instellingen. Waar ik in Nederland gek wordt van de snel wisselende snelheidsbeperkingen en het systeem er met de maximale snelheid wel eens naast zit -we wonen immers in vrij dichte infrastructuur- was het juist heerlijk om hierover in het buitenland over te beschikken. In Frankrijk zijn er wat dat betreft giga veel radarcontroles.
Ook waren tijdelijke markeringen op het wegdek, bij werk in uitvoering van rijstroken, anders in vergelijking dan in Nederland waardoor bij rijstrookcorrectie de auto automatisch wil bijsturen. Dan schrik je even. Bij handmatige stuurcorrectie of het direct uitzetten van het knipperlicht vervalt deze ingreep. Ik vond deze correctie bij tijdelijke markeringen en het rijden met een aanhanger een ramp, dus dit zette ik uit.
Al met al een geweldige heerlijke wagen.
En wat schetste mijn verbazing: tijdens onze vakantie lazen we bij de ANWB dat de Mitsubishi Outlander PHEV ook nog eens trekauto van 2025 is geworden.
Van harte aan te bevelen.
Angelo Goedbloed